textielmuseum | collectieopdracht koen taselaar



Het eeuwenoude Tapisserie de Bayeux, maar ook recentere textiele beeldverhalen zijn voor Koen Taselaar inspiratiebronnen voor zijn opdracht. De geschiedenis van het Bauhaus van 1919 tot 1933 is zijn onderwerp. Van de vroege esoterische, experimentele en uitbundige jaren tot de late periode, die steeds meer om de architectuur en het functionalisme draait. Hij borduurt voort op de verhalende Middeleeuwse kleden, maar ook schemert de hedendaagse beeldtaal van comics of games in zijn ontwerp door. Taselaar tekent zijn beelden meestal en bouwt deze vooral op uit lijnen. De weeftechniek brengt hem echter tot een andere werkwijze. Hij ziet dat bij weven het beeld veel meer vanuit kleuren wordt opgebouwd en heeft hier zijn ontwerptekening op aangepast. Een veelheid aan kleuren en materialen buitelen over elkaar heen in dit speelse kleed. Het boeit Taselaar om tegen de moderniteit van het Bauhaus aan te schoppen. In het Bauhaus was decoratie uit den boze. Humor, tegendraadsheid en een spontane tekenstijl wisselen elkaar af in dit fraaie epos over het Bauhaus. Zo bewieroken de knoflookdampen uit de tijd van Johannes Itten, die knoflook als dieet propageert, een speels figuur uit het Triadisch Ballet (1922) van Oskar Schlemmer.

Koen Taselaar : 
A slightly inaccurate but nonetheless 
lightly entertaining story of the Bauhaus.

Geen opmerkingen: