louise bourgeois

De Franse kunstenares Louise Bourgeois (1911 – 2010) was een van de meest belangrijke kunstenaars van de moderne en hedendaagse kunst. Ze groeide op in het familiebedrijf waar tapijten werden gerestaureerd. Zelf tekende ze in het atelier een tijdje de ontbrekende tapijtstukken, tijdens haar studie wiskunde aan de Sorbonne. Totdat ze besloot aan de kunstacademie haar studie te vervolgen.
Ze verhuisde met haar Amerikaanse echtgenoot naar New York. In 1954 trad ze toe tot de American Abstract Artists Group en werd bevriend met Jackson Pollock. Door de invloed van deze groep onderging haar kunst een verandering. Ze ging andere materialen gebruiken, waaronder brons. Dat resulteerde in een bronzen spin van ruim 9 meter hoog, die ze Maman noemde. Het beeld staat voor de kracht van haar moeder met het spinnen, weven, voeden en beschermen als speciale symboliek. De spin werd uiteindelijk voor 107 miljoen dollar verkocht. De hoogste prijs ooit betaald voor een werk van een kunstenares.
Haar werk staat in het teken van verraad, angst en eenzaamheid als gevolg van de affaires die haar tirannieke vader met andere vrouwen had. Haar trauma’s, haar moeilijke jeugd, haar onzekerheid waren belangrijke inspiratiebronnen. Door te werken vanuit diepere emoties en door haat en angst toe te laten in haar werk, wist ze gevoelens en gedachten los te maken die iedereen heeft. Haar stukken werden aangekocht en zij exposeerde in Amerikaanse musea. Toen haar sculpturen persoonlijker werden, gaf dat internationale erkenning op 70-jarige leeftijd.
Gender, seksualiteit en dubbele moraal waren belangrijke thema’s. Ook maakte ze vragen zichtbaar over de identiteit van de man en de vrouw. En ze steunde actief de Gay-scene. In 1982 kreeg ze, als eerste kunstenares, een overzichtstentoonstelling in het Museum Of Modern Art in New York. Daarbij onthulde ze dat haar beelden altijd autobiografisch waren. Dat ze obsessief haar trauma’s in haar kunst aan het verwerken was, en zo zichzelf bevrijdde. Dat ze graag commentaar leverde op de strijd tussen de seksen en de narigheid die daarvan het gevolg is. Ze werd daarmee de oprichtster van de ‘Confessional Art’.

Bourgeois werd beïnvloed door het Surrealisme maar ging verder dan de meeste surrealisten. Bij haar geen absurde en dromerige fantasieën, maar een menselijk lichaam dat vervormd is en ledematen mist. Ze werkte veel met textiel en gebruikte dekens, panty’ s en tricot. Slordig aan elkaar genaaid tot verrassende vormen met veel rondingen en verwijzingen naar fallussen, borsten, vulva’s en billen.

Twee jaar voor haar dood organiseerde Bourgeois nog teaparties in haar atelier en ze was betrokken bij het tot stand komen van de tentoonstelling in het Haags Museum, dat een werk van haar kocht. Ze mocht de opening niet meer meemaken en stierf op 98-jarige leeftijd.

Geen opmerkingen: