sheila hicks

Het oeuvre van de Amerikaanse Sheila Hicks (1934) omvat miniatuur weefsels, sculpturen, enorme wandtapijten en monumentale werken bestaande uit kleurrijke bundels garen met een wow-factor. Ze is de pionier van de hedendaagse textielkunst, die de abstracte textielkunst naar een topniveau heeft gebracht.
Haar betoverend mooie werk wordt geweten aan haar kennis van de azteekse brujeria (magie). Als pas afgestudeerde kunstenaar heeft ze zich jarenlang verdiept in de traditionele weefkunst van de natuurvolken. En Anni Albers van de Bauhausgroep was van invloed op het 3-dimensionale werk. Sindsdien heeft ze wereldwijd samengewerkt met kunstenaars en ambachtslieden, terwijl ze nieuwe technieken en materialen ontwikkelde. En lang voordat het in de mode kwam (1977) kunstwerken met gerecycled materiaal op haar naam gezet.
Kleuren zijn een belangrijk onderdeel van haar werk. Van heftig tot verfijnd, ze kan er als geen ander mee werken. Als puberkind schilderde ze haar slaapkamer al in felle kleuren.Tot ergernis van haar omgeving, maar dat deerde haar niet. Het was alsof ze zich voorbereidde op de ongewone en gedurfde kleurencombinaties, die later voor een kruisbestuiving met het materiaal zouden zorgen. Materialen zoals linnen, wol, zijde, katoen en synthetische raffia transformeert ze uit de wereld van textiel naar de wereld van de kunst.

Mevrouw Hicks exposeert over de gehele wereld in musea van Tokyo tot het Stedelijk in Amsterdam. Toen zij in 1967 een uitnodiging kreeg om te exposeren op de Biennial of Tapestry in Lausanne, exposeerde ze met een object van linnen trossen met koorden die uit het plafond naar de grond bungelden. Een tv-journalist vroeg waar haar wandtapijt hing. Hicks wees richting de trossen linnen, waarop de journaliste antwoordde dat ze geen wandtapijt zag.

De vraag wat een wandtapijt is en wat niet, is interessant. Haar werk vraagt ongetwijfeld om een groter voorstellingsvermogen dan de afbeeldingen in een gobelin. In het experiment is het traditionele wandtapijt slechts een van de vele mogelijkheden. De techniek van het weven, vlechten, borduren en knopen wordt door Hicks fenomenaal omgezet in nieuwe beeldtaal. En haar werk, door de meute afgekeurd en door anderen als heldhaftig pionieren gezien, wordt nog steeds veel gevraagd voor exposities en jaloersmakende opdrachten. Daarbij nooit te beroerd, zelfs op 80-jarige leeftijd, om op eigen kosten een werk te repareren.

Geen opmerkingen: